For å bruke Fiks Protokoll må du opprette et system. Hvert system i kommunen som skal bruke Fiks Protokoll, må opprette et protokollsystem. F.eks fagsystem eller arkiv. Logg først inn på forvaltning.fiks.ks.no (forvaltning.fiks.test.ks.no for testmiljø). Og gå inn på konfigurasjon.
Finn Fiks Protokoll i listen over tjenester. Tjenester som er tatt i bruk ligger øverst. Klikk på “Fiks Protokoll”-knappen
Her vil det være en liste over systemer. Denne listen vil være tom dersom det ikke er blitt opprettet system. Klikk på “Opprett nytt system” for å opprette nytt system.
Det vil nå åpne seg en dialog med 4 steg. I første steg skal du fylle ut:
Trykk “Neste” for å komme videre
For å kunne sende og motta meldinger gjennom Fiks Protokoll kreves en integrasjon. Integrasjonen brukes via maskinporten, hvor et virksomhetssertifikat identifiserer eier av integrasjonen. Virksomhetssertifikatet hører til et organisasjonsnummer som må fylles ut her. I produksjon vil det variere om dette er kommunens virksomhetssertifikat eller om det er leverandørens.
NB: Det vil ikke være mulig å bruke Fiks Protokoll i test uten et virksomhetssertifikat. Det er mulig å endre organisasjonsnummer for integrasjonen senere dersom du velger feil i dette steget. Se hvordan opprette klient hos maskinporten her
Dersom du ønsker å konfigurere systemet gjennom API kan du velge dette her. Da vil det være mulig å endre på systemet og opprette kontoer uten å bruke webgrensesnittet.
Trykk “Neste” for å komme videre
Da er systemet klar til å opprettes. Trykk “Opprett Fiks Protokoll-system” for å opprette
Systemet er nå opprettet.
På denne siden vises nødvendig nøkkelinformasjon.
Trykk “Gå til system” for å gå til systemet
Du har nå opprettet et Protokollsystem. På landingssiden vises nøkkelinformasjon om systemet.
Merk: Systemet vil kun være tilgjenglig for andre systemer i egen organisasjon. Dette kan endres under “Konfigurasjon”