Min kommune - barnevern

Kort beskrivelse

Min kommune – barnevern er en digital innbyggertjeneste som skal bidra til økt tillit og tilgjengelighet for dem som har en sak hos barnevernet. Innlogging skjer sikkert gjennom ID-porten på høyeste nivå og løsningen gjør det lettere å medvirke, påvirke og samhandle.

Systemet har flere funksjoner, og det er planer for videreutvikling og ny funksjonalitet.

Fiks Innsyn

Fagsystem for barnevernsaker tilgjengeliggjør saker for innbygger vha Fiks Innsyn. For detaljer se Innsyn

Meldingsversjonen som skal brukes mot Fiks Innsyn:

Meldingstype Versjon
Barnevernmappe V1 BARNEVERNMAPPE_V1 Spec
Barnevernjournalpost V1 BARNEVERNJOURNALPOST_V1 Spec

Aktører

For øyeblikket er det støtte for å eksponere saken til ulike parter i saken. Dette er HOVEDPERSON, MOR, FAR, MEDMOR, MEDFAR, VERGE

For hver aktør må man indeksere separate mapper/journalposter, og disse kan ha ulikt innhold avhengig av hva aktøren skal få se.

Dokumenter

Selve dokumentene blir tilgjengeliggjort via andre kanaler (f.eks Dokumentlager). barnevernjournalpost-meldingen inneholder lenker til hvor disse kan lastes ned. Hvis dokumentet er sendt via SvarUt, kan man fylle ut svarutForsendelsesId og svarutFilnummer feltene.

Post til barnevernet

En barnevernmappe representerer en barnevernsak. Hvis man ønsker å åpne opp for at innbygger skal kunne sende meldinger relatert til barnevernsaken må edialogSkjemaer-feltet fylles ut. Bruker man predefinert type POST, bruker man en standardisert edialog-mal opprettet av Min kommune - Barnevern. Edialog-meldingen vil bli sendt via SvarUt til organisasjonsnummeret definert i barnevernmappe-meldingen. Mottaker må ha konfigurert en Svarinn-klient som håndterer dokumenter på nivå 4 med forsendelsestype: ks.digibarnevern.dokumentmedvirkning eller forsendelsesType: Alle Hvis man bruker SvarInn V2 får man tilgang på Noark-metadata knyttet til barnevernmappen. Altinn er fallback.

Dokumentmedvirkning

En barnevernjournalpost representerer en journalpost på saken. Hvis man ønsker å åpne opp for at innbygger skal kunne sende meldinger relatert til journalposten må edialogSkjemaer-feltet fylles ut. Bruker man predefinert type SVAR, bruker man en standardisert edialog-mal opprettet av Min kommune - Barnevern. Edialog-meldingen vil bli sendt via SvarUt til organisasjonsnummeret definert i barnevernmappe-meldingen som barnevernjournalposten er knyttet til. Mottaker må ha konfigurert en Svarinn-klient som håndterer dokumenter på nivå 4 med forsendelsestype: ks.digibarnevern.dokumentmedvirkning eller forsendelsesType: Alle Hvis man bruker SvarInn V2 får man tilgang på Noark-metadata knyttet til barnevernjournalposten. Altinn er fallback.

Innsynsforespørsel

I noen tilfeller får aktøren bare tilgang til tittelen på dokumentet. Da har man mulighet til å sende en melding til fagsystem for å forespørre tilgang.

Innsynsforespørsel fungerer på følgende måte:

  1. En innbygger ber om innsyn på en eller flere av sine journalposter tilgjengeliggjort via Min kommune – Barnevern
  2. En melding blir sendt via Fiks protokoll og protokoll
  3. Når innsynsforespørselen er ferdigbehandlet i fagsystemet, oppdateres innsynsforesporselStatus på journalposten basert på resultatet av saksbehandlingen. Og nytt dokument blir evt tilgjengeliggjort.

Samtykke

Hvis fagsystemet ønsker å hente inn samtykke fra en eller flere aktører kan man bruke tjenesten Samtykke. Barnevernjournalposten må også inneholde samtykkeId som ble generert fra den tjenesten.