Min kommune – barnevern er en digital innbyggertjeneste som skal bidra til økt tillit og tilgjengelighet for dem som har en sak hos barnevernet. Innlogging skjer sikkert gjennom ID-porten på høyeste nivå og løsningen gjør det lettere å medvirke, påvirke og samhandle.
Systemet har flere funksjoner, og det er planer for videreutvikling og ny funksjonalitet.
Fagsystem for barnevernsaker tilgjengeliggjør saker for innbygger vha Fiks Innsyn. For detaljer se Innsyn
Meldingsversjonen som skal brukes mot Fiks Innsyn:
Meldingstype | Versjon | |
---|---|---|
Barnevernmappe V1 | BARNEVERNMAPPE_V1 | Spec |
Barnevernjournalpost V1 | BARNEVERNJOURNALPOST_V1 | Spec |
For øyeblikket er det støtte for å eksponere saken til ulike parter i saken. Dette er HOVEDPERSON, MOR, FAR, MEDMOR, MEDFAR, VERGE
For hver aktør må man indeksere separate mapper/journalposter, og disse kan ha ulikt innhold avhengig av hva aktøren skal få se.
Selve dokumentene blir tilgjengeliggjort via andre kanaler (f.eks Dokumentlager). barnevernjournalpost-meldingen inneholder lenker til hvor disse kan lastes ned. Hvis dokumentet er sendt via SvarUt, kan man fylle ut svarutForsendelsesId og svarutFilnummer feltene.
En barnevernmappe representerer en barnevernsak. Hvis man ønsker å åpne opp for at innbygger skal kunne sende meldinger relatert til barnevernsaken må edialogSkjemaer-feltet fylles ut. Bruker man predefinert type POST, bruker man en standardisert edialog-mal opprettet av Min kommune - Barnevern. Edialog-meldingen vil bli sendt via SvarUt til organisasjonsnummeret definert i barnevernmappe-meldingen. Mottaker må ha konfigurert en Svarinn-klient som håndterer dokumenter på nivå 4 med forsendelsestype: ks.digibarnevern.dokumentmedvirkning eller forsendelsesType: Alle Hvis man bruker SvarInn V2 får man tilgang på Noark-metadata knyttet til barnevernmappen. Altinn er fallback.
En barnevernjournalpost representerer en journalpost på saken. Hvis man ønsker å åpne opp for at innbygger skal kunne sende meldinger relatert til journalposten må edialogSkjemaer-feltet fylles ut. Bruker man predefinert type SVAR, bruker man en standardisert edialog-mal opprettet av Min kommune - Barnevern. Edialog-meldingen vil bli sendt via SvarUt til organisasjonsnummeret definert i barnevernmappe-meldingen som barnevernjournalposten er knyttet til. Mottaker må ha konfigurert en Svarinn-klient som håndterer dokumenter på nivå 4 med forsendelsestype: ks.digibarnevern.dokumentmedvirkning eller forsendelsesType: Alle Hvis man bruker SvarInn V2 får man tilgang på Noark-metadata knyttet til barnevernjournalposten. Altinn er fallback.
I noen tilfeller får aktøren bare tilgang til tittelen på dokumentet. Da har man mulighet til å sende en melding til fagsystem for å forespørre tilgang.
Innsynsforespørsel fungerer på følgende måte:
Hvis fagsystemet ønsker å hente inn samtykke fra en eller flere aktører kan man bruke tjenesten Samtykke. Barnevernjournalposten må også inneholde samtykkeId som ble generert fra den tjenesten.