Fiks Protokoll er en tjenestegruppe, hvor blant annet Fiks IO er tjenesten som sørger for den asynkrone maskin-til-maskin meldingsutvekslingen. I tillegg til meldingsutveksling via Fiks IO validerer Fiks Protokoll at det kun er gyldige meldingstyper som sendes for de ulike protokollene (f.eks Fiks Arkiv eller Fiks Plan). Videre at det kun sendes meldinger mellom avsender- og mottakersystem som er forhåndsgodkjent av systemadministratorene.
Protokoll | Status | Estimert ferdig |
---|---|---|
Fiks arkiv | Under implementering hos leverandører. Protokoll ferdigstilt. | Ferdig |
Fiks politisk behandling | Protokoll har vært under utvikling og er satt på pause. | Pause |
Fiks plan | Under implementering hos leverandører. Pilotversjon av protokollen lansert. | 4 kvartal 2024 (*) |
Fiks matrikkelføring | I pilot-testing og i produksjon. Protokoll ferdigstilt. | Ferdig |
Barnevern - fagsysteminnrapportering til Barnevernsregisteret | Brukes i produksjon | Ferdig |
Fiks Link - erstatning for GI Link | Test-versjon releaset. Protokoll klar for testing. | 4 kvartal 2024 |
Fiks Saksfaser | Test-versjon releaset. Protokoll klar for testing. | Ikke avklart (**) |
(*) Fiks Plan er lansert med ulik pilot status fordelt på tjenestene pga eksterne avhengigheter. Les mer i wiki for Fiks Plan.
(**) Fiks Saksfaser er i veldig tidlig utvikling og ikke klart når den er estimert ferdig
Protokoller i pilot kan oppleve å få endringer som må utbedres fortløpende. Dette vil være små endringer som kommer etter erfaringer en har gjort i produksjonskjøring. Disse er stabile nok til å ta i bruk i vanlig drift.
Det er også variasjon i adopsjonsgrad av protokollene, spesielt for Fiks arkiv. Det vil si at noen fagsystemer kommer kanskje bare til å arkivere og dermed bruke en liten del av hele protokollen. Det pågår arbeid med kartlegging av adopsjonsgrad og implementeringsprogresjon for protokollene. Estimering kan påvirkes av resultatet av dette da deler av en protokoll kan vise seg å ikke være implementert av noen enda eller tilstrekkelig testet.
Grensesnitt | Støtte |
---|---|
Web portal | Nei |
Maskin til maskin | API |
Det er noen steg som må gjøres før det er mulig å bruke Fiks Protokoll. Tjenesten må tas i bruk, det må opprettes minst et system, og systemet må ha minst en konto og den kontoen må få tilgang til et system som har en konto den kan sende meldinger til.
Noe av dette må gjøres gjennom grensesnittet i Fiks Konfigurasjon (forvaltning.fiks.ks.no i produksjon og forvaltning.fiks.test.ks.no i testmiljøet), mens noe kan gjøres via API. I denne brukerveiledningen viser vi steg for steg hvordan dette gjøres gjennom webgrensesnittet.
Vi har også laget en huskeliste for hva man må ha klart og hvilke personer med gitt rettighet i Fiks forvaltning som må være med på å sette dette opp.
I tillegg er det to veiledninger for hvordan du kan generere nytt passord til systemet, og hvordan du laster opp ny offentlig nøkkel til en konto.
Man kan opprette, vedlikeholde og få informasjon om kontoer via API etter et system er opprettet. Når man har opprettet et system får man en integrasjon som gir tilgang til API’ene. Les mer om hvordan man setter opp en integrasjon via API her under Felles -> Integrasjoner. Det er spesielt 2 API man kan bruke til dette, ett for Fiks Protokoll og ett for Fiks IO Katalog.
Via Fiks Protokoll API (OpenAPI Specification) kan man blant annet:
Fiks IO Katalog API er en oppslagstjeneste som brukes for å hente offentlig nøkkel og hente informasjon om en konto.
Via Fiks IO Katalog API (OpenAPI Specification) kan man blant annet:
Først må Fiks Protokoll-tjenesten tas i bruk for kommunen og avtale må underskrives. Dette må gjøres av administrator i Fiks Organisasjonen (typisk kommunen).
Deretter må det opprettes et system i Fiks Protokoll. Dette må gjøres i grensesnittet i Fiks Forvaltning av en administrator på Fiks Protokoll (dvs. en administrator i Fiks Organisasjonen, eller personer som er blitt gitt administratortilgang på Fiks Protokoll).
Merk at det sammen med systemet opprettes en tilhørende integrasjon som skal brukes til å sende og motta meldinger over Fiks IO
Et system kan settes opp til å konfigureres av integrasjon. Da vil den tilhørende integrasjonen få tilgang til å administrere systemet og vil kunne gjøre det samme som en administrator kan gjøre på Fiks Forvaltning (med visse unntak som sletting av system og resetting av passord)
APIet for konfigurering med integrasjon er definert her: Fiks Protokoll API
Konto opprettes i forvaltning eller via API. Når konto opprettes må en ha tilgjengelig offentlig nøkkel i PEM format. Denne benyttes for kryptering av meldinger som skal mottas. Forvalting:
API:
POST /fiks-protokoll/api/v1/konfigurasjon/{fiksOrgId}/systemer/{systemId}/kontoer
OpenAPI Specification (Fiks Protokoll API)
Tilganger tildeles Protokoll system fra konto. Konto kan gi annet system tilgang til å sende meldinger til konto en oppretter tilgang fra.
Når system opprettes vil systemet kun være synlig for kontoer under egen organisasjon. Dersom systemet skal være synlig for kontoer utenfor egen organisasjon, må Tilgjengelig for andre organisasjoner slås på. (Per nå kun mulig via API)
Forvaltning: Velg konto under system. Velg Søk etter systemer. Når ønsket system er funnet, velg Gi tilgang.
API:
POST /fiks-protokoll/api/v1/konfigurasjon/{fiksOrgId}/systemer/{systemId}/kontoer/{kontoId}/tilganger/{eksternSystemId}
Tilsvarende for å fjerne tilgang
DELETE /fiks-protokoll/api/v1/konfigurasjon/{fiksOrgId}/systemer/{systemId}/kontoer/{kontoId}/tilganger/{eksternSystemId}
OpenAPI Specification (Fiks Protokoll API)
En kan legge inn forespørsel om tilgang til konto, for system. Ved hjelp av API. Dette er ikke ferdig implementert i forvaltning.
POST {fiksOrgId}/systemer/{systemId}/forespurteTilganger/{eksternKonto}
Tilsvarende for å fjerne forespørsel
DELETE {fiksOrgId}/systemer/{systemId}/forespurteTilganger/{eksternKonto}
OpenAPI Specification (Fiks Protokoll API)
Merk: Søk etter systemer er ikke implementert ennå, så det kan være vanskelig å finne systemer å be om tilgang til
API’et støtter å hente hvilke kontoer et system kan sende meldinger til. Kun kontoer som er parter fra samme protokoll (samme navn og versjon) og som er støttet part (er i listen av stottedeParter hos motaker) som kan sende meldinger til hverandre. Dersom et system ikke ha en konto som er støttet part, så må en slik konto opprettes før meldinger kan sendes.
API: GET /fiks-protokoll/api/v1/konfigurasjon/{fiksOrgId}/systemer/{systemId}
I responsen vil tilgangTilKontoer
ha en liste over kontoer (EksternProtokollKontoResponseEksternProtokollKontoResponse
) systemet kan sende meldinger til.
OpenAPI Specification (FIks Protokoll API)
Fiks protokoll bruker som tidligere nevnt Fiks IO til meldingsutveksling. Les mer om detaljene rundt meldingsutveksling på dokumentasjonssidene til Fiks IO
Det anbefales at man overvåker at man har en fungerende mottakende komponent som henter meldinger fra køen. Siden meldinger har en time-to-live kan man risikere at disse til slutt går ut på tid og man ikke får hentet dem. Det er selvfølgelig også i ens egen interesse å svare på meldinger så fort som mulig.
Hvordan man overvåker at man kan sende og motta meldinger er opp til en selv men vi anbefaler at man i det minste overvåker koblingsstatus til Fiks-IO for henting av meldinger. Klienten for .NET har både en IsOpen() metode som viser om klienten selv ser at den har en aktiv kobling, og mulighet for å spørre Fiks IO API om status for en gitt konto via Status() eller Lookup() metodene. Status vil da gi informasjon som f.eks. antall konsumenter for kontoen.
API: GET /fiks-io/katalog/api/v1/kontoer/{kontoId}/status
OpenAPI Specification (Fiks IO katalog API)
Inne på forvaltningssidene til Fiks Protokoll kan man se noen statuser på sine systemer og protokoll kontoer. En protokoll konto er som tidligere nevnt en wrapper rundt Fiks-IO, som igjen har en kø for meldinger til den kontoen. Enkel status for denne køen vises på forvaltningssidene.
På system-siden vil man få en advarsel hvis man har protokollkonto(er) som ikke har kobling. Dette betyr at man har 1 eller flere protokollkonter som ikke lytter og henter meldinger fra køen.
Hvis man går inn på listen over kontoer vil man også se status for hver kont: koblingsstatus som viser om det mangler noe som henter meldinger fra køen og antall meldinger som ligger på køen. Dette vil man også se hvis man går inn på kontoen.